© 2024 Bryan Westerveld

2024 Karintië

In 2024 ben ik wederom met TRIP Motorreizen op vakantie geweest. Nu ging ik mee met de Karinthië rit. Dit was een 7 daagse motorvakantie door Oostenrijk, Slovenië & Italië. Drie landen in 1 reis! Een combinatie van natuur, cultuur en schitterende wegen. Mooie lange bochten, smalle weggetjes en werkelijk van alles wat verwerkt in geweldige routes met bekende hoogtepunten als de Grossglockner en nog een aantal bekende namen.

Dag 1

Al vroeg op pad gegaan om eerst langs Zutphen te rijden waar we gezamenlijk met nog 3 mede motorrijders richting het Zwarte Woud gingen. Onderweg bij Pepenhoven kwam de rest erbij. Met totaal 11 rijders reden we gezamenlijk richting Karinthië met als tussenstop “Schwarzwald”.

Vlak voor Peppenhoven kregen we een goede bui regen over ons heen. Bij de stop, trokken de meesten de regenkleding aan. Bij Bingen wouden we tanken en lunchen. Aangekomen bij de stop, hadden we geen druppel regen gekregen, dus ging de regenkleding weer uit. En ja, je raad het al. Halverwege kregen we dus weer een regenbui. Alsof de duivel ermee speelde. 100km voor het hotel deden we nog een pauze voordat we bij het hotel waren.

Door het slechte weer weinig foto’s gemaakt. Maar dat mocht de pret niet drukken. Officieel verzamelen we morgen pas, maar ik vond dit ook wel een erg leuk begin om al met het merendeel de reis te beginnen. Morgen in het hotel waar we de rest van de week overnachten, ontmoeten we de laatste medereizigers.

Dag 2

Vandaag het laatste stuk. Dit keer gelukkig geen regen, maar veel wegafsluiting en dus omrijden en een dikke file op de Brenner die we ook maar vermeden hebben. Het was een behoorlijke zit en kwamen dan ook veel later aan in het Hotel. Wel hebben we 2 leuke stukjes met bochten kunnen rijden over de Arlberg en Felbertauren. Ook de laatste paar kilometers tot het hotel heeft heerlijke bochten. En deze mogen we elke dag naar beneden en weer omhoog rijden.

Aangekomen bij het Hotel de motoren in de garage gezet en even snel douchen om vervolgens met zn allen te eten. De groep is nu compleet voor de komende dagen.

Dag 3

Vanmorgen het eerste ontbijt met de hele groep. Na het ontbijt vertrokken we in 2 groepen aangezien het aantal te groot was om als 1 groep te rijden. Maar tijdens elke stop, hadden we toch gezamenlijk onze pauzes en deelden we elkaars bevindingen. We reden vandaag een rondje Slovenië waarbij we de Kreuzbergsattel, Wurzenpass, Prelaz Vrsic, Passa Predil reden. Langs het Lago del Predil reden we via Sella Nevea en de Cereschiatis terug naar het hotel. Daar aangekomen even opfrissen om aan te vallen voor het avondmaal. Na het eten bleven er een aantal rijders nog gezellig zitten kletsen vergezeld met wat lekkere drankje.
Het is een hele gezellige groep waar we na dag 1 al veel gelachen hebben.

Dag 4

Vandaag stond de Eisentalhöhe / Nockalmstrasse op het programma. Deze heb ik een aantal jaar geleden al eens gereden, maar deed ik dat nog op mn Triumph. De voorspellingen waren niet goed, maar volgens het hotel eigenaar zou het vandaag mooi weer zijn. Via het hotel kochten we tickets voor een aantal passen deze week die je via het hotel goedkoper kon kopen. Na de betaling van de Nockalmstrasse was het eerst tijd voor koffie. Daarna gingen we de pass over. Via diverse slingerwegen en langs kleine riviertjes, reden we via de Prekowapass langs de Ossiacher See weer richting Villach.

30km voor ons hotel zagen we de donkere wolken langzaam over de bergen komen en ging het gasje bij. Want de hele dag hebben we het droog gehouden en hadden dat laatste stuk geen zin in een nat pak. In het hotel gekomen hebben we eerst wat gedronken om vervolgens na het douchen de EK wedstrijd tussen Nederland en Oostenrijk te kijken. Na de eerste helft zijn we aan tafel geschoven om te gaan eten.

Morgen staat de Grossglockner op het programma. Dit zal mn 3x worden dat ik deze pas rij. Aantal jaar geleden met mooi weer gereden. Vorig jaar was het helaas heel slecht weer met veel regen en dichte mist. Dus laten we hopen dat het oms morgen beter gegund is.

Dag 5

Vandaag gingen we de Grossglockner op. Aangezien de voorspellingen wat twijfels gaven of het droog zou blijven, kozen ze om de korte route te doen. Dit betekende dus de betaling door en de hele ochtend en middag de tijd nemen voor de Grossglockner.

Eerst de Grossglockner helemaal over tot aan de andere kant. Terug boven lunchen en dan de Edelweißspitze (2571m) op om vervolgens weer naar beneden te rijden waar we voor de lunch ook gedaan hadden om nog eens naar beneden en naar boven te rijden. Weer boven gekomen had iedereen een grote glimlach wat maar 1 ding betekende. “Nog een keeeeeer”. Dus weer naar beneden en weer naar boven.

Daarna reden de kant die we naar boven kwamen weer naar beneden om nog even langs de Kaiser- Franz-Josefs-Höhe (2369m). Maar eens door de tunnel gereden te hebben, reden we een dichte mist in. We waren al bang dat we de gletsjer niet te zien te krijgen. Aangekomen reden we daar de mist uit en leek het er even op dat we er toch nog een mooie foto van konden maken. Maar niks was minder waar, binnen een zeer korte tijd trok de mist ook over de gletsjer.

Na een kop koffie reden we weer richting het hotel om vervolgens iets eerder te eten om daarna een avond te gaan kegelen op de indoorbaan die het hotel te bieden heeft.

Dag 6

Oorspronkelijk zouden we de Plockenpass doen. Maar deze is afgesloten ivm steenval. Het alternatief bracht ons door prachtige Italiaanse dorpjes en over kleine bergweggetjes Na eerst nog een stukje doorgaande weg bereiken we de Sella del Monte Zoncolan (1750m). Boven gekomen had je een mooi uitzicht over de dorpjes in het dal en de diverse bergen.

We reden via de andere kant weer naar beneden waar veel grind en steentjes lagen. Wat voor mijzelf en een enkeling een bekend terrein is om lekker een stukje offroad te rijden was het voor andere een uitdaging. Uiteraard bracht iedereen het erg goed van af en was het tijd om een lunche plek te zoeken.

Na de lunch reden we via een dal terug richting Oostenrijk. Helaas kregen we een uur voor het hotel een bak regen over ons heen. Op de smalle wegen ontstonden er kleine riviertjes en waren de wegen erg slecht door aardverschuivingen.

Terug gekomen in hotel was het eerst tijd voor een warme douche en kon ik de natte kleding te drogen ophangen. Voor het eten even met een drankje de belevingen met de rest bespreken. Morgen de laatste rit van deze vakantie voor we weer richting Nederland gaan.

Dag 7

Vandaag het laatste ritje in de omgeving. De Stella Massief. We zouden op tijd vertrekken omdat er een tijdslot is van 15minuten om een pas naar de Staller Sattel (2052m) te betreden. Vlak erna zat er een tentje waar we koffie dronken. Na een kort overleg hebben we besloten om de route in te korten. Dit omdat het erg warm was (30+ graden) en we morgen vroeg weer naar huis vertrekken en zo de tijd hadden om onze spullen klaar te leggen en op tijd naar bed konden.

Een groep vrienden die gezamenlijk aan deze reis mee deden, gingen wel de volledige route rijden. Zij hebben dan ook deze mooie foto van de Stella Massief gemaakt. Het was de moeite waard zeiden ze, dus reden om deze in de toekomst nog eens te gaan bekijken.

Vanavond het het laatste avondmaal gezamenlijk met de groep. Een deel vertrek morgen later en een andere deel vertrekt morgenvroeg. Morgen zou het s’middags weer erg warm worden en zondag verwachten ze heftige regenbuien en heb ik besloten om met de grote groep nog een stukje terug te rijden en het in 1 dag te gaan rijden. Eerste instantie wou ik dwars door Duitsland via de A7 naar boven rijden om zo de grootste plaatsen te vermijden, maar ze hebben me overgehaald om morgen nog een dagje gezellig met hun te rijden.

De reisleiders ken ik al van de andere 2 reizen die ik met hun heb gemaakt. En dit zal zeker niet de laatste zijn. Ik wil iedereen uit de groep bedanken voor de zeer leuke week. Het was een super leuke groep om mee te rijden en ook na de ritten nog veel te kunnen hebben lachen