© 2024 Bryan Westerveld

2023 Alpenrit

In 2023 ben ik weer met TRIP Motorreizen op vakantie geweest. Dit keer de Alpenrit waar we een 8 daagse rondreis maakten door Oostenrijk, Italie en Lichtenstein. Je reed dus van hotel naar hotel met volle bagage. Zaterdag ochtend verzamelen we op parkeerplaats Peppenhoven. Dit betekend om 3:00 s’morgens vertrekken van huis. Op zich geen probleem voor mij, maar ik was vrijdag toch vrij, dus lekker op m’n gemak vast die kant op gereden. Tot Roermond over de snelweg en vanaf daar lekker binnendoor. 5min van de verzamelplaats een hotel geboekt. Het was een goede gok. Ik kon de motor mooi in de garage zetten. 
Morgen uurtje of 6 vertrekken en dan met een klein groepje waaronder de organisatie, naar het eerste hotel net over de grens in Oostenrijk.

Dag 1

S’morgens om 6:00 verzamelden we met zn 3en bij Peppenhoven waarna we via de snelste eeg naar het hotel reden waar iedereen zou verzamelen. Veel baustelle en veel files. Maar we kwamen om een schappelijke tijd (13:30) aan bij het hotel. Daar even opgefrist en lekker op het terrasje gezeten met een mooi uitzicht over het dal. Eind van de middag waren alle motoren gearriveerd en konden we aan het avond maal beginnen.

Dag 2

Mooie eerste dag. Groot en deel mooi zonnig weer. Helaas laatste deel van de rit regen. Maar dat mocht de pret niet drukken. De wegen en het uitzicht op de bergen en dalen was schitterend. Geregeld stopten we om even wat warms te drinken om zelf weer wat warmer te worden. Alles van nu valt aan regen, valt hopelijk later niet meer was de gedachten. In de avonds na het eten hebben we nog even gezellig met zn allen aan de bar gehangen.

Dag 3

Vandaag ging de rit via de Grossglockner. Er was regen voorspeld dus waren voorbereid. De ochtend bleef droog maar als snel kwam de regen. Op de Grossglockner kwam daar ook nog dikke mist bij. Gelukkig nog wel wat foto’s kunnen maken met nog hoge sneeuwmuren. Aangekomen bij de Kaiser-Franz-Josefs-Hohe was de mist en regen nog erger geworden. Het was rustig en hebben daar maar heel kort rond gekeken om met dit slechte weer wat eerder bij het hotel te komen om lekker een warme douche te nemen. Maar bij het vertrekken was de mist en inmiddels nevel zo erg dat we erg langzaam naar beneden moesten rijden aangezien we nog geen 20meter voor ons konden kijken. Gelukkig was het hotel niet ver weg meer.

Dag 4

Weer op tijd op de motor door de dolomieten. Helaas wel weer veel regen maar dat mocht de pret niet drukken. We reden eerst door het dal langs een groot meer. Met de laaghangende wolken zag dat er toch best mooi uit. Via het meer reden we naar de Passo di Giau . Daar was het gelukkig even droog en konden we genieten van het uitzicht, al was er door de laag hangende wolken weinig van te zien. De reis ging verder zuidelijk richting de Pass San Boldo. Daar reed je door de smalle tunnels met haakse bochten naar beneden.

Aan een aantal motorrijders zag je dat ze door het slechte weer en de uitdagende wegen moe begonnen te worden. Het tempo werd eruit gehaald en we reden op een rustigere tempo naar het volgende hotel. Helaas ging het toch bij een motorrijder mis. Hij zag een flauwe bocht over het hoofd en kwam met zn motor een paar meter lager liggende gras veld terrecht. Hierbij vloog hij en de motor over de kop en landen hij hard op de harde grond. Met zn allen hebben we geholpen en was de ambulance redelijk snel te plaatsen. Nadat de motorijder afgevoerd was, zijn we rustig en geschokken naar het hotel gereden niet nog geen 10km verder was.  

Dag 5

Eindelijk de zon scheen. Heerlijk even geen regen maar de zon. Allerwegen hebben we zelfs een laag kleding uit moeten doen omdat het erg warm werd. In een dorpje staat er 28graden op de meter. In eerste instantie zouden we een stuk zuidelijk rijden en dan langs de oostkant van het Lago di Garda weer naar boven. Maar door de 2 zware dagen vanwege de vele regen, besloten we om de route korter te maken en direct naar de westkant van het meer te rijden om zo een keer wat eerder in het hotel te zijn. Aangekomen in het hotel de spullen in de kamer gezet en ondanks de regen even een duik in het koele zwembad genomen. Morgen gaan we weer noordwaarts naar Livigno waar ik 2 jaar geleden ook ben geweest.

Dag 6

Van het Lago di Garda via de Gavia pas naar Livigno waar ik 2 jaar geleden ook geweest ben. Beetje thuis aanzien we daar de hele week hebben gezeten en alles daar super geregeld was. Onderweg hadden ze 2 routes gemaakt. Een off-road en een on-road route. Uiteraard ben ik samen met nog 2 motorrijders de off-road gekozen. Even lekker werken met de motor. Aan het einde van het off-road pad stonden ze ons weer op te wachten om gezamenlijk lunchen. 

Daarna via de Gavia pas naar Livigno. De Gavia had ik in September al gezien en nu kon ik hem zien met de laatste sneeuwresten.

In Livigno is alles nog dicht. De winter toerisme was al afgelopen en de zomer toerisme moet nog beginnen. Toch was er geregeld dat een restaurant speciaal 2 dagen open was zodat wij vandaag en morgen kunnen dineren.

Dag 7

Rondje Albulapass, Flüelapass, Reschenpass en uiteindelijk de Stelviopass op. Deze had ik 2 jaar ook al gedaan alleen later in het jaar. Dus had een hele andere uitstraling. Het was ook veel rustiger op de weg dan als je later in het seizoen gaat. De meeste berg passen waren ook maar net een week open. Het is mooi om ook in deze periode deze passen te zien. Ondanks dat het dezelfde pass is, krijg je meteen een heel andere indruk. Het aller fijnste was, dat het schitterend weer was en de zon mooi de vormen van de bergen weer gaf. Na de stop boven op de Stelvio, reden weer weer naar beneden naar het hotel in Livigno.

Dag 8

Van Livigno reden we weer terug naar het eerste hotel in Viktorsberg. Dit reden we via de Splugenpass en Lichtenstein. Eenmaal het dal uit waar het s’morgens nog 8 graden was, liepen de temperatuur snel op. Het werd warmer en warmer en hebben niet veel bijzondere stops gemaakt en dus ook niet veel foto’s. Aangekomen in het hotel de spullen op de kamer gelegd en meteen de zwembroek aan om even lekker af te koelen in het zwembad. Daarna met zn allen wat gedronken en gegeten met een schitterend uitzocht.

Het waren 7 leuke dagen met veel lol en gelach. Maar ook met up’s en down’s in de groep en zo ook in het weer. Morgen nog even met z’n allen ontbijten waarna iedereen op zichzelf terug naar huis gaat. De een doet dat in 2 dagen, de ander trekt daar 4 dagen voor uit. Ik zelf rij in 1 dag naar huis waarna ik de dag erna nog vrij ben om de motor te wassen, kleding te wassen en kleine onderhoud dingetjes kan doen voordat ik weer aan het werk ga.